יום רביעי, 7 ביולי 2010

מסיבה של עננים

יש לי זיכרון רחוק מהצגה של יום הילד. בהצגה הזו משחקת נירה, אמא של אחד מבני כיתתי. אני זוכרת את התלבושת שלה ואת המשחק שלה. אבל הכי אני זוכרת את הפירוטכניקה... נירה עפה לה קשורה לבלון כשגילמה את פו הדוב (היא גם היתה קשורה בחבל - אבל זה היה פרט שולי בעיניי). זה עשה עלי רושם אדיר! ולמרות שלא הייתי שותפה פעילה בהכנת ההצגה הייתי גאה מאוד בנירה המרחפת.

אני חושבת שהיו הרבה הצגות כאלה שבהן השתתפו רק מבוגרים. הצגות שהכינו אותן באמצע הלילה כשכבר הלכנו לישון, ורק מרחוק היו מגיעים אלינו הדי שירה ומשחק מהבמה הרחוקה שעל הדשא הגדול, שאצלנו נקרא ה"וואדי". ההצגות לא הוצגו יותר מפעם או פעמיים. ולמרות ההשקעה הגדולה בתפאורה, במשחק, במוזיקה, ובהמחזה - ההנאה הגדולה של המבוגרים היתה כנראה ההכנות. שבועות של התכנסויות על הבמה ותכונה של שעות רבות הסתכמו בילדים צוהלים על הדשא בסוף שבוע אחד, ובזכרונות רחוקים של נירה תלויה באוויר מעל הוואדי.


הצגה אחת כזאת, בעין גדי, זכתה לפרוץ את גבולות הקיבוץ ולככב על בימות הבידור ברחבי הארץ. ההצגה, "מסיבה של עננים" היתה בדיוק מסוג ההצגות האלה של מבוגרים שמשקיעים לילות רבים בהכנה לקראת יום הילד. בעין גדי לקחו את זה ממש רחוק. כינסו תזמורת מפוארת מרחבי הממלכה הקיבוצית, קיבצו שירים וסיפורים מטובי המשוררים והסופרים של ראשית שנות השבעים. כתבו סיפור מסגרת, הלחינו, המחיזו, ו... יצאו לדרך.

רינה יערן, הארכיונאית של עין-גדי שלחה לי כמה תמונות וקצת מידע על ההצגות הראשונות. בנוסף, יש לי בבית את הדי.וי.די שיצא ב2006 לכבוד שנת היובל של עין-גדי. העליתי אותו ליוטיוב (ברשות כמובן!) והקטעים מובאים כאן בהמשך. בעקבות מסיבת השיחזור שנערכה ב2006 נכתב על מסיבה של עננים באתר של עין-גדי כך (להצגות מוצלחות ת-מ-י-ד יש שיחזור כמו שכבר כתבתי פעם):

הצגת הילדים "מסיבה של עננים" הופקה ע"י משה שמיר ז"ל ובוצעה ב-1972 על ידי חברים מעין גדי בליווי תזמורת מרחבי התנועה הקיבוצית, במסגרת "יום הילד" בעין גדי. הצלחתה של ההצגה הפכה אותה ללהיט ארצי.

מההצגה נותרו סרטי סופר-8 אילמים, שצולמו ע"י חובבנים בהצגות השונות, ופס קול שהוקלט על ידי "קול ישראל".

לכבוד חג היובל איתר דודו שליטא, המנהל המוסיקלי והמנצח של המופע את מרבית קטעי הסרטים, שהועברו לוידיאו באיכויות שונות, ובעבודת פסיפס אמנותית עדינה "הושיב" אותם זה לצד זה על פס הקול. חודשים של עבודת נמלים הניבו סרטDVD באורך 55 דקות, המשחזר את עיקר המופע וכולל את מרבית קטעיו, באיכות הטובה ביותר שניתן היה להפיק מהחומר הארכיוני על גלגוליו השונים.

והנה שתי מודעות שהופיעו לקראת אחת (או שתיים) ההצגות ב1972. המודעה ראשונה קצת קטנה אז אעתיק אותה למטה:


26.9.72

חבר וחברה יקרים!

ביום שישי 29.9 תערכנה שתי הצגות של "מסיבה של עננים".
ההצגה הראשונה להורים, לילדי המשק, ולאולפן בלבד תתקיים בשעה 20:00 בדיוק. ההצגה השניה לחברים וזמניים תתקיים בשעה 23:00. אחרי ההצגה נשמע סיפורים ואנקדוטות מהווי ההצגה ואם נרצה גם נרקוד לצלילי תזמורת "המסיבה".
בקשה: על מנת לא לגרום צפיפות באולם התאטרון (חדר האוכל) החברים מתבקשים לא לחזות בהופעה הראשונה.
נ.ב. מי שראה את [...] הקוליסות (המחיצות) של התפאורה מתבקש להודיע מיד לחורש (לאחרונה נראו בצד הצפוני של בית [....])

הועדה המארגנת

והנה מודעה נוספת ובה גם מסופר על הצגות לקיבוצים השכנים:
 

והנה עשר הדקות הראשונות מהסרט המדהים הזה שערך דודו שליטא ומורכב מהקלטת אודיו אחת טובה של קול ישראל עליה הולבשו צילומים ממצלמות חובבים מזוויות שונות ומהופעות שונות. התוצאה ממש נהדרת והילדים הפרטיים שלי צפו בה כאילו היתה הדבר האמיתי. בתחילת הסרט רואים את ההווי וההנאה שבחזרות לקראת המופע:






בביקורת באותה שנה נכתבו שבחים רבים, והנה דוגמא מתוך מעריב (הטקסט מועתק למטה):



עין-גדי, הו עין-גדי
מאת נילי פרידלנדר

ביום ראשון בערב, באולם אוהל בתל-אביב היתה מסיבה אמיתית. חברי עין-גדי הציגו "מסיבה של עננים" לילדים אבל אני מאוד נהניתי.
כמו מהעגבניות של עין-גדי בחורף ומהמים הזכים של המפל בקיץ – ככה נהיה לי שמח וטוב ונקי על הלב. איזו רעננות רבותי וכמה דמיון – אחרי כל-כך הרבה שידפון, מיסחור, השתחקות וכל מיני החינטרושים שרואים, הם שרים ורוקדים ומציגים ומנגנים – ופתאום חוזרת אליך האמונה בתיאטרון ובכוחם של היסודות היסודיים בו: שירה, תנועה, צלליות ומסכות, סמרטוטים צבעוניים, סרטונים והמון שמחה בלב וקריצה מן הצד. ואיזו עבודה השקיעו בכך, ומחשבה, ורצינות. כל תנועה, כל פריטי הלבוש, כל המצאה בימתית והכל מחושב ומדוייק ועשוי בכבוד. כבוד למשוררים ולסופרים שכתבו וכבוד לקהל שהוא אתה ואני ולא הקופה הרושמת.
חברים והורים שהציגו לילדיהם ולילדי החברים ורואים עליהם שהם עצמם משתעשעים ונהנים. והשעשוע הזה סוחף גם אותך – למרות שאתה לא ילד מעין-גדי אתה, אלא צופה תיאטרון עייף מתל-אביב.
הם היו עננים ואריה עם מסכה, דמויות תות-שדה, ודובי בגטקס צהובים הגדולים ממידתו, וקוסם מזרחי צנום ומשופם כמו בדואי ממדבר יהודה וילדים ובובות ואבא ארוך הרגליים וראש ממשלה מדובש שטבע בדבש – על פי שירו המקסים של אוריאל אופק. והם היו תזמורת בצורת לכלי מטבח ותזמורת לכלי התזמורת – והכל היה במיטב סגנון האופרטות שצמחו בקיבוצים ובתנועה והלכו לאיבוד בלהקות הצבאיות ובתיאטרונים – ופה חוזרים אלינו שוב שוב במלוא רעננותם יחד עם הרצינות המושקעת בעשייתם. והקהל – שכלל מבקרי תיאטרון שראו הכל ואנשים מהבראנג'ה שכותבים ומציגים הכל – ופתאום הם מוחאים כפיים בהתלהבות ומסרבים לקום מן הכסא ולהפרד.
אבל כמו שהבטיחו בשיר הסיום – חברי עין-גדי עוד ישובו אלינו ואת הדובי המג'ונג'ן ובעל המבטים הגנובים מהצד תוכלו לראות בתל-אביב גם בסוכות. ורק שלא יפתחו בבית-ספר שדה עין-גדי פקולטה לדרמה וישארו כמו שהם – ותודה ולהתראות גם בשנה הבאה.

והנה הביצוע הבלתי נשכח של "רציתי כלב" של עדנה קרמר:





ושיר הנושא "מסיבה של עננים" מאת מירה מאיר לפי לחן של מני גל:





וסוג מוזר של בובטרון אנושי (כושר המצאה וגיוון יפה) עם האריה שאהב תות (של תרצה אתר) ואח"כ לדוכיפת לא איכפת (של מיכאל דשא ולפי לחן של מני גל):






ולסיום שיר הסיום... "סבה לה הקרוסלה", שיר של כוחות מקומיים - מילים: יענקל'ה גלפז, לחן: מני גל:




על הדי.וי.די ובתוכו כתובים הקרדיטים הבאים:
מסיבה של עננים
מופע שירי משוררים לילדים בביצוע להקה מחברי עין-גדי ותזמורת מהתנועה הקיבוצית, 1972.
מילים: נורית זרחי, אוריאל אופק, עודד בורלא, עדנה קרמר, ע. הלל, תרצה אתר, מירה מאיר, לאה גולדברג, ויענקל'ה גלפז.
לחנים: מני גל
בימוי: בני פורת
עיבודים וניהול מוסיקלי: דודו שליטא
משתתפים: שלמה אורן, פיקי אפיק, אמלה ברנשטיין, מני גל, יענקל'ה גלפז, צבי חורש, דניאלה סנדלון, אביבה שחף, ברכה שליטא.
התזמורת: גדי חגי - עין השופט (חליל), חגית לכיש - גבעת ברנר (כינור), אברום לבלנג - בית אלפא (חצוצרה), רמי לפידות - כפר מנחם (טרומבון), יוסף שריג - בית השיטה (אורגן), מיכה ברעם - דברת (תופים), נועם לפיד - עין השופט (בס).
במה ואביזרים: נחמה גנור
תלבושות: רוני רז
הפקה וארגון: משה שמיר
בניית תפאורה: יוסי קרקעי, גדעון הדס, פסח ברייר
עיצוב בובות: זאביק רוזנבוים
תפירה: שושו ברק
צילום: דני הכט

את הדי.וי.די המלא (בערך שעה) ניתן להשיג אצל דודו שליטא או בעין-גדי.

תהנו! ומקווה שגם אתם תמצאו את זכרון "הנירה המרחפת" שלכם... ואם לא עכשיו אז ברשימה הבאה... לילה טוב.



--@--@--@--


שלוש שנים אחרי... עדכונים מיולי 2013

"מסיבה של עננים" המופע המלא:



אברהם זיגמן מארח את אנשי עין גדי בתוכנית הפרידה שלו מרשת ג' שמוקדשת ל"מסיבה של עננים" - התוכנית שודרה בדצמבר 2012.




וגם הזכרון שלי מהצגת פו הדב עלה ליוטיוב - 

הצגת פו הדב - יום הילד בגשר 1977, סרט 8 מ"מ, ללא קול
שחקנים שניתן לזהות:
פו הדוב: נירה, כריסטפר רובין: זאביק, איור: ניצה, חזרזיר: טוסיה, השפן: בלה, קנגה ורו: אלי? ורוני?, הינשוף: יצחק חזן
תלבושות: אלקה, כוראוגרפיה: ענת, תפאורה: יצחק, בימוי: שמוליק





2 תגובות:

  1. תודה על ההשקעה! אכן, היו זמנים...
    היום אני כבר סבא, ונכדתי נטע בת ה-4 זוכה מפעם לפעם, בנוסף על הקלטות 'מסיבה של עננים' גם לשירים חדשים שאני מלחין עבורה.
    למעוניינים - נמצאים אצלי 3 דיסקים אודיו המכילים הקלטה של ההצגה כולה. ניתן להעתיקם.
    מני גל, עין גדי

    השבמחק
  2. תוכנית רדיו - אברהם זיגמן מארח אנשי עין גדי בתוכנית הפרידה שלו מרשת ג' שמוקדשת ל"מסיבה של עננים" - המופע משנת 1972.
    הקלטה מהרדיו - גרימי
    http://youtu.be/p43r3ZGxVqo

    השבמחק

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.