יום שישי, 19 ביולי 2013

סגירת מעגל - ילדות יחפה

החלטתי שזו תהיה הרשימה הסוגרת של הבלוג הזה. יש לי עוד פרוייקטים שרציתי לקדם ומשימות שצריך לסיים. נהניתי ואני עדיין נהנית לכתוב ולחפש בארכיונים ולמצוא מציאות - ויש עוד המון סיפורים שלמדתי ולא כתבתי - אבל נראה לי שהעיקרון הובן. יש ספר והיתה תערוכה - ואת הסיפור שלי כתבתי. אני חושבת שגם קצת שיניתי משהו - ובעיניי זה הרבה.

רציתי לסיים בסגירת מעגל. לכתיבת יומן המסע הזה קדמו שני פרוייקטים אישיים. הפרוייקט הראשון היה ספר מתכונים לזכרה של סבתא צילי. הפרוייקט השני היה אוסף של סיפורים ושירים שנקרא ילדות יחפה. בהתחלה עוד חשבתי שניתן יהיה להפוך את האוסף למשהו אמיתי - אבל אחר כך הבנתי שמה שחסר באוסף (ובעולם בכלל) הוא הידע וההבנה של התרבות שעומדת מאחורי האהבה לספרות והמוזיקה האלה. 

כל מה שניסיתי לספר בבלוג, בתערוכה ובספר התכוון לאהבה הזאת - לעשייה הקיבוצית המשותפת המקומית. רציתי להראות שהכל מורכב מאנשים שנותנים מעצמם, מילדותם שלהם ומאהבותיהם - ומשתפים פעולה עם אחרים כדי לצור משהו חדש. אני מקווה שהצלחתי להעביר הלאה משהו מהאהבה הזאת ומההערכה שהתפתחה תוך כדי המסע - ליוצרים, לאנשים שמאחורי הקלעים ולקהל הקיבוצי המקומי. 

כדי להשלים את הפרוייקט הזה החלטתי להעלות לבלוג את כל אוסף ילדות יחפה - כדי שניתן יהיה לחוות את החוויה השלימה שאליה התכוונתי אז. הילדים שלי הפרטיים מכירים היטב את האוסף ואני יכולה לספר שכבר כמה שנים מתנגנים אצלנו בבית לפני השינה כל השירים והסיפורים שמובאים כאן. העולם הזה השתנה מאוד כבר אבל אני בטוחה שמי שעקב אחרי המסע בבלוג יוכל להבין יותר טוב את הדברים ואולי אפילו יעריך אותם יותר.

לפני שאביא כאן את קבצי השמע - הנה הערה טכנית:


מי שמשתמש בדפדפן "כרום" של גוגל כנראה שלא יוכל להפעיל את כל הקבציםאם תרצו לשמוע הכל אני ממליצה לנסות להעלות את הרשימה הזאת בדפדפן "אקספלורר" של מיקרוסופט.    



אז נתחיל... 

האוסף "ילדות יחפה" מורכב מארבעה דיסקים שכוללים 14 סיפורים ו-36 שירים שנאספו לפי אהבה אישית וזכרונות פרטיים שלי. את הסיפורים אספתי מספרים שהיו לי בבית ומספרים שמצאתי אצל חנצ'ה בספריה של גשר. את השירים אספתי בעזרתה של תלמה נשיא מהארכיון ביד יערי, מנבירה בזכרון שלי ושל הקרובים לי על שירים ששמעו בילדותם, מהפרוייקט האדיר של זמרשת ומאוסף התקליטים והדיסקים הפרטיים שלי.





את האוסף מלווים כמה דברים מוחשיים שלא אוכל להביא לכאן. הראשון הוא מין נסיון נוסטלגי לשוות לדיסקים מראה של תקליטי ויניל (ספריי צבע שחור עושה עבודה מצויינת!), והשני הוא שכל דיסק סומן בעיגול צבע התואם לצבע של פתקי הכביסה של בתי הילדים. כל דיסק "נכנס" למעטפה המסומנת בפתק הכביסה התואם (מאחורי הדיסק). את שני אלה לא אביא לכאן.

בתוך המארז נמצאת חוברת עם פרטי הסיפורים והשירים. לפי רעיון שהגה יובל דניאלי מארכיון יד יערי, בחוברת ישנם גם 14 ציורים של שערי משמר לילדים. על שער האוסף מופיע קטע מתוך חיתוך נייר של אראלה הורביץ. הצבע הירוק שנבחר למארז כולו יובן אולי רק על ידי בני קיבוץ גשר: זהו הצבע של קירות חדר האוכל של גשר... 





לא אוכל להציג את כל החוברת אבל פרטי הסיפורים והשירים וגם תמונות שערי משמר לילדים - מובאים כאן כולם. מובאת גם טעימה קטנה מחומרים אחרים שנמצאים בחוברת. ומכיוון שזה בלוג, קישרתי פה ושם לרשימות שבהם מוזכרים פרטים קשורים. אבל למרות שהיום הייתי אולי בוחרת בחירות אחרות, השארתי את פרטי הסיפורים, השירים והמקומות כפי שהם מובאים בחוברת. אני בטוחה שתהיה ביקורת - אבל רציתי להשאר נאמנה לאוסף "ילדות יחפה" כפי שהוא נמצא אצלי בבית. אני מקווה שתסלחו לי על שגיאות ואי דיוקים ואפילו הגזמות שנוצרו לפני כמה שנים. הרבה מים עברו בירדן מאז וגם אני וגם אתם החכמנו קצת.

האזנה נעימה!











מסיבה של עננים
מילים: מירה מאיר (נחשון), לחן: מני גל (עין גדי), ביצוע: חברי עין-גדי, מתוך המחזמר "מסיבה של עננים", מופע שירי משוררים לילדים, ביצוע: מני גל, אביבה שחף, שלמה אורן, ופיקי אפיק (כולם מעין גדי), התזמורת: גדי חגי (עין השופט), חגית לכיש (גבעת ברנר), אברום לבלנג (בית אלפא), רמי לפידות (כפר מנחם), יוסף שריג (בית השיטה), מיכה ברעם (דברת), נועם לפיד (עין השופט), 1972.





שבע קומות לעוגת הכלה / מאת: גרדה כהן (אילון)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: שאולי בלבולי, הוצאת ספרית פועלים, תשל"ב, 1972.





מה עושים העצים
מילים: ע. הלל, (משמר העמק) לחן: נעמי שמר (קבוצת כנרת), ביצוע: אביבה רון-טל וילדי קבוצת "מעין" מגן שמואל, מתוך התקליט "רון-טף" שיצא לכבוד יום הילד בגן שמואל, 1974-5.





ניסע אל השדה
מילים: פניה ברגשטיין (גבת), לחן: יעקב שגיא (עין השופט), ביצוע: חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.





סודם של ברוך ופדה / מאת: רבקה גורפיין (עין שמר)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: החסידה הסקרנית, הוצאת ספרית פועלים, תשל"ב, 1972.





החמור הקטן
מילים: יהודית סלע-וינר (דגניה ב'), לחן: יקותיאל שור (קבוצת כנרת), ביצוע: ילדי בית החינוך המשותף בעמק הירדן, מתוך המחזמר "מה טוב יחדיו", 1960.





לארנבת אזניים ארוכות
מילים ולחן: שושנה מושקטבליט-כהן (עין החורש), ביצוע: הקולית של עין החורש, מתוך "כל אחד הוא עו­­­ד קצת ילד", ערב שירי ילדים מפרי עטם של בני עין החורש לכבוד שנת ה70 לקיבוץ, 1985.





תותים / מאת: גרדה כהן (אילון)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: לאסוף סיפורים בחצר, הוצאת ספרית פועלים, תשל"ח, 1978.





הכל קרה בגלל רותי
מילים: לאה נאור (נחל עוז), לחן: נחום היימן (בית אלפא), ביצוע: ילדי בית אלפא ודליה פרידלנד, מתוך המחזמר "זרעים של מסטיק", 1967.





אורי, גורי, שורי, והסייחה / מאת: משה טבנקין (עין חרוד)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך סדרת ספרית דרור, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשי"ט, 1959.





שימי ידך
מילים ולחן: עממי, עיבוד וניצוח: בוניה שור (נצר סירני), ביצוע: מקהלת הילדים של נצר סירני. שנות ה50.





בפאת הכפר
מילים ולחן: עמנואל זמיר, ביצוע: מקהלת בנות הזמר מעגן מיכאל, בערב מוזיקלי במעגן מיכאל, ניצוח וניהול מוזיקלי: בינה כרמי (מעוז חיים, מעגן מיכאל), הקלטה מקומית שבוצעה במכשיר הקלטה ביתי, 1980.





למה בכתה זיוה בחג הביכורים / מאת: משה שמיר (משמר העמק)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: כולם ביחד - סיפורים לילדים בשני קולות, מרחביה: ספרית פועלים, 1956.
(בתוך הסיפור מושמע השיר: סלינו על כתפינו, מילים: לוין קיפניס, לחן: ידידיה אדמון, ביצוע: אסנת פז (שער העמקים). שנות ה70).





שה וגדי
מילים: מתתיהו שלם (בית אלפא, רמת יוחנן), לחן: עממי חסידי / מתתיהו שלם, ביצוע: חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.





גדי קטן
מילים ולחן: נעמי שמר (קבוצת כנרת), ביצוע: דודו זכאי (דליה), מתוך התקליט "הטיול הקטן", 1985, שנת ביצוע לא ידועה, שנת כתיבה והלחנה – 1957.





החליל
מילים: לאה גולדברג, לחן: דוד זהבי (נען) שקרא את השיר ב"דבר לילדים" והלחין אותו להנאתו, ביצוע: חנן יובל (משמרות), נתנאלה, ואילנה רובינא, שידורי הטלוויזיה הישראלית, שנות ה70.





רות שלוס

שרגא ווייל






יוחנן וגבריאל
מילים ולחן: מתתיהו שלם (בית אלפא, רמת יוחנן), ביצוע: ילדי רמת-יוחנן, חג המים ברמת יוחנן, 2009.





לאור פנסים דולקים / מאת: רבקה גורפיין (עין שמר)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: לאור פנסים דולקים, הוצאת ספרית פועלים, תשכ"ט, 1969.





אח איזה חורף
מילים: יורם טהרלב (יגור), לחן: דב כרמל (דליה), ביצוע: אנסמבל נעמה בניצוחה של פנינה ענבר (עין השופט), 2007.





מני מצא לו סבא / מאת: גרדה כהן (אילון)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: סבא של אף אחד, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1987.





יוצקת השמש
מילים: דיד מנוסי (גבע), לחן: דוד זהבי (נען), ביצוע: מקהלת בנות נען, בערב השנה הראשון למותו של דוד זהבי, 1978.





הטיול
מילים: לאה נאור (נחל עוז), לחן: נחום היימן (בית אלפא), ביצוע: ילדי בית אלפא ודליה פרידלנד, מתוך המחזמר "זרעים של מסטיק", 1967.





טיול מרץ / מאת: עליזה עמיר (ברעם)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: הגשם דום והיהלום, הוצאת ספרית פועלים, תשל"ב, 1972.





פחד התנים
מילים: אלישע פורת (עין החורש), לחן: דודו זכאי (דליה), ביצוע: דודו זכאי, מתוך "כל אחד הוא עוד קצת ילד", ערב שירי ילדים מפרי עטם של בני עין החורש לכבוד שנת ה70 לקיבוץ, 1985.








מיסה רוסק

משה פרופס





מחרוזת שירי בנימין חתולי עומר:
הר ועמק - מילים: יגאל תלמי (משמר העמק), לחן: בנימין עומר (משמר העמק)
הורה - מילים: עמנואל לין (משמר העמק), לחן: בנימין עומר (משמר העמק)
למרות הכל - מילים: עמנואל לין (משמר העמק), לחן: בנימין עומר (משמר העמק)
ביצוע: ילדי המוסד החינוכי שומריה, מתוך הקלטת "שירים מהווי המוסד – 50 שנה למוסד החינוכי שומריה במשמר העמק" 1981.





צ'ינגה לונגה
מקהלת ילדי המוסד החינוכי הרי אפרים בלווי חמישיית גלבוע: אלי בן רעי (בית אלפא), עמוס אלוני (בית אלפא), יהודה גולני (בית אלפא), אברי וייס (חפציבה), נחום הימן (בית אלפא), ביצוע ממופע בשנות ה60, מתוך הדיסק "אנו עולים ושרים", 2003.





איש ששואל ועונה בעצמו / מאת: שמאי גלנדר (מזרע)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: כולם ביחד וכל אחד לחוד, הוצאת ספרית פועלים, 1988.





הפרה
מילים: ראובן סיוון , לחן: יזהר ירון (עין השופט), ביצוע: חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.




ארץ הפלאות / מאת: דבורה עומר (מעוז חיים)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: עד השמים – ט"ו סיפורים לילדים, הוצאת עמיחי, 1961.





שם על יד האשד
מילים: לא ידוע, תרגום/נוסח עברי: יצחק צבי גפני (מעוז חיים), לחן: לא ידוע, ביצוע: רונית דבאוי (קטורה), דולי - דורית מודעי (רגבה), אביבה שחף (עין גדי) עיבוד: גיל אלדמע, בתוכנית "על הדשא" בהנחית אליהו הכהן, מעיין חרוד, 1980.





ציד יונים / מאת: צבי לוז (דגניה ב')
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: ציד יונים, (הוצאת דביר, 1981), תשי"ט, 1959.





שני אורחים
מילים: שמואל בס, לחן: מרק לברי, ביצוע: תלמידי בית-ספר מעגן מיכאל, מקהלת כיתות ד'-ח', ניצוח וניהול מוזיקלי: בינה כרמי (מעוז חיים, מעגן מיכאל), הקלטה מקומית שבוצעה במכשיר הקלטה ביתי. 1970.





שלושה ילדים יצאו לדרך / מאת: יואב הלוי (בית זרע)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: משמר לילדים, חוברת 3, 1966; (בנוסף מופיע בקובץ: זה קרה בקיבוץ – אנתולוגיה, הוצאת ספרית פועלים, 1990).





עד סוף הסופים
מילים: נתן יונתן (שריד), לחן: איל בק (שריד), ביצוע: חברי שריד: אלכס בר-אילן, עדה רמון, רפי פרסאי, מתוך דיסק לחג ה75 לשריד, 2001.





יחזקאל קמחי

יחזקאל קמחי

אריה רוטמן











טיול ערבי
מילים: עפרה קוזיץ (עין החורש), לחן: חזי פלד (שער העמקים), ביצוע: אפרת ווייל-עמית (העוגן, בתו של שרגא ווייל), מתוך "כל אחד הוא עוד קצת ילד", ערב שירי ילדים מפרי עטם של בני עין החורש לכבוד שנת ה70 לקיבוץ, 1985.





יש לנו עיתון / מאת: עמוס בר (רביבים)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: תומרודדנה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ה, 1975.





איך אפשר לישון
מילים: לאה נאור (נחל עוז), לחן: נחום היימן (בית אלפא), ביצוע: ילדי בית אלפא ודליה פרידלנד, מתוך המחזמר "זרעים של מסטיק", 1967.





כורי הזהב / מאת: ברורית ולס (שלוחות)
עמוס אמיתי (גשר) מקריא מתוך: טוב לי בקיבוץ, הוצאת מסדה, 1986.





שיר ערש
מילים: יהודית סלע-וינר (דגניה ב'), לחן: יקותיאל שור (קבוצת כנרת), ביצוע: ילדי בית החינוך המשותף בעמק הירדן, מתוך המחזמר "מה טוב יחדיו", 1960.





שיר ערש (נומי נומי נומי נים)
מילים: זרובבל גלעד (עין חרוד), לחן: דוד זהבי (נען), ביצוע חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.





לילה לילה
נתן אלתרמן, לחן: מרדכי זעירא, ביצוע: שלישיית המעפיל: עירית סנדנר, אהוד שחם ודן שרון, 1975.





דוגית נוסעת
מילים: נתן יונתן (שריד), לחן: עממי רוסי, ביצוע: שלישיית שריד: שלמה ורבנר, נתן מילוא ומנחם ראובני, מתוך התקליט "טוב ללכת בדרכים", 1963.





שיר ערש לתרזה
מילים: פניה ברגשטיין (גבת), לחן: אברהם דאוס (גבת, חפציבה), ביצוע: חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.





דוד ירח בשמים
מילים: אנדה עמיר-פינקרפלד (קרית ענבים), לחן: לא ידוע, ביצוע: חברי עין השופט, מתוך "כשהיינו ילדים – שירים של פעם" לכבוד שנת ה60 לעין השופט, 1997.





ליל בא
מילים: יהושע צפריר (משמר הנגב), לחן: דוד זהבי (נען), ביצוע: דפנה זהבי (נען) בערב "שוב יוצא הזמר" בנען לזכרו של דוד זהבי, בעריכת גיל אלדמע, ובהגשת אליהו הכהן, 1978.





ערב מול הגלעד
מילים: לאה גולדברג (השיר מוקדש לילדי אפיקים), לחן: מיקי גבריאלוב, ביצוע: הבחורים מאפיקים: אמוץ ברונטמן, נדב בר ניב, שי גוטסמן, יהודה אולמן, יצחקי גל, משה רוקמן, ארי רוקמן, פלג רפפורט (כולם מאפיקים), וגדעון ברקני (שער הגולן, בנו של חיים ברקני), 1984.





שיר ערש במקלט
מילים: תרצה ברגל (שער הגולן), לחן: חיים ברקני (שער הגולן), ביצוע: מיה ברקני (שער הגולן, נכדתו של חיים ברקני), בערב שירה ביום השנה למותו של חיים ברקני, 2002.





לילה
מילים ולחן: שלום חנוך (משמרות), ביצוע: חברי המשמרון 30 שנה אחר-כך: שלום חנוך, מאיר אריאל, ודני חנוך (כולם ממשמרות) והפעם עם מתי כספי (חניתה), הקלטה מאולתרת בחוץ על הדשא, שנות ה90.













מקווה שנהניתם. אולי גם שהילדים נהנו. אולי אולי גם הנכדים. אני נהניתי מאוד. מהמסע. מההיכרות. מהזכרונות שלי ושלכם. ובעיקר שמחתי ללמוד דברים חדשים על עצמי ועל האהבות שלי. חוויתם איתי את משבר גיל ה40 שלי ועוד כמה משברים ומסעות שהלכתי בהם במקביל. אנשים שהכרתי בדרך הפכו להיות חברים וקרובים. אולי נפגש בפרוייקט הבא ואולי לא - אבל מה שנוצר כאן ישאר מקודד ונאמן לצבעיו עד שיידהו אחרוני הביטים ויוחשכו המסכים בכל העולם. סוג של נצח קטן.


תודה שקראתם!
עינת


14 תגובות:

  1. מקסים!

    מקווה שתתחרטי, ומכל מקום: תודה על מה שיש.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה דוד! אני מקווה לא להתחרט... :)
      הרבה תודות על העידוד והפרגון!
      עינת

      מחק
  2. תודה!!

    תודה על מה שכתבת עד כה, ועל כל מה שתבחרי לכתוב ולהעלות בהמשך.

    וכמובן על המתנה של "ילדות יחפה".

    גלי
    זמרשת

    השבמחק
    תשובות
    1. הי גלי - גם לך מגיעה תודה על הנאמנות והפרגון! עוד נתראה!
      עינת

      מחק
  3. עינת יקרה,
    פרצת דרך אל יומן מסע, חושפני, ארוך ומעמיק שעורר אצלי בטח אצל עוד, כל כך הרבה זכרונות. כל עולמנו, של ילדי הקיבוץ מ-1930 עד..., מגולם באוסף שלך. הענקת תאורה ומראה לחפצים דוממים שנשכחו בשולי הזכרון הקולקטיבי ובירכתי מחסני התרבות הזנוחים. הוצאת אותם מהעובש והשכחה לאור גדול - משכן אמנויות עין חרוד. הייתי שם היום והתערוכה שלך ממש חסרה.
    אני מקוה שאת הספרים שאהבת, שקרא לך אבא עמוס, יאהבו עוד הרבה ילדים בישראל, כאלה שהוריהם גדלו על החומר הזה וכאלה שלא.
    אני מקוה שילדייך יישאו את כל היופי הזה הלאה.
    אני מקוה לראות כבר את הפרוייקט הבא שלך, שאין לי מושג מה הוא יהיה אבל הוא בטוח יהיה מרתק.
    בריאות והצלחה.
    ממני
    hedvah01@walla.com

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על כל המחמאות והאיחולים!
      עינת

      מחק
  4. האם המאגר הנפלא, מפעל חייך, יימצא בספרייה הלאומית?!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא יכול להיות - אם יעתיקו מכאן את הקבצים... את הספר יש להם כבר אני מניחה - ואת הבלוג אני מרשה להעתיק לשם גם כן.
      ותודה על המחמאה!
      עינת

      מחק
  5. תודה על מסע מרתק ומקסים!
    וכן על המתנה שנתת לנו כאן.

    איזה פרויקטים נהדרים. מלאי השראה. שעושים צדק עם תרבות עשירה
    והיום קצת נעלמה.

    תודה תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. המון תודה נעם! מקווה שמישהו בעולם קיבל רוח גבית ושהיצירתיות המקומית - הסינמה פרדיסו שלנו - לא ילך לאיבוד לעולם.

      מחק
  6. יפה. כל הכבוד!

    השבמחק
  7. עינת,
    תודה על המסע המופלא. על האוצרות שגלית, הנוסטלגיה שהערת, ובעקר על הפירגון ללא חשבון להורינו ושאר חברי הקבוצים שבמסירות, אהבה ויצירתיות העניקו לנו ילדות כה יפה ועשירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה ניצן - יקיר הבלוג - שהאמנת ברעיון עוד מלפני שהיה קיים... אני מקווה שעכשיו כשיש לך דור שלישי משלך תוכל לתת ולהשאיר גם אתה מכל הטוב הזה. נתראה בשבילים הביניבשתיים והוירטואלים... עינת

      מחק
  8. לעינת שלומות,
    הגעתי במקרה לבלוג שלך כאשר חיפשתי את ב"בברכה טובים המים", מצאתי אוצר לא חתום של תרבות ימי ילדותי, חלק מנוף סיפורי אימי, בקיצור אני נובר ברשימות קדימה ואחורה לפי נושא ועניין . חבל שאין המשך אבל כנראה שלכ דבר טוב יש גם סוף [בנתיים]. אז בהצלחה בפרויקטים הבאים .
    נמרוד חפץ
    נירים

    השבמחק

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.